قالب گیری تزریقی (Injection Molding)

مارس 2, 2024

قالب گیری تزریقی چیست؟ قالب گیری تزریقی یا Injection Molding ، یکی از مهمترین فرایند هایی که برای تبدیل مواد اولیه پلیمری به جهت تولید پلاستیک استفاده می شود قالب گیری تزریقی می باشد. این فرایند بسیار محبوب است. به طور رایج و به اصطلاح اهل فن به این فرایند تزریق پلاستیک می گویند. البته دلیلی که موجب محبوبیت این روش در بین فعالان در این زمینه می باشد وجود هزینه های بسیار پایین در تولید محصولات با توجه به وجود تیراژ بالا در این زمینه است.

به طور معمول تعداد بیشماری از قطعات پلاستیکی که در طول روز با آنها سروکار داریم و از آنها استفاده می نماییم مانند بدنه لوازم خانگی، مسواک، عینک، لوازم آشپزخانه، قطعات خودرو و بیشمار قطعات دیگر که در روز با آن سروکار داریم به واسطه این روش تهیه و تولید می شود.

مراحل استفاده از دستگاه تزریق به شرح زیر است:

1-در ابتدا، مواد مورد نیاز پلیمری خشک می شود و در ادامه بر اساس افزودنی ‌های مشخص به واسطه قیف مخصوص به داخل دستگاه تزریق هدایت می شود. پس از آن توسط واحد تزریق مواد مذکور به سمت بشکه مسیر دهی می شوند.

2-دستگاه تزریق از یک محفظه با متریال فلزی تشکیل شده است که به واسطه آن مواد اولیه حرارت داده می‌شوند و در یک فرآیند مخصوص با یکدیگر ترکیب می شوند. در این میان قطعه ای به صورت پیچ در این محفظه به حالت چرخشی، پلاستیک را از درون بشکه به درون قالب وارد می نماید. در این شرایط پلاستیک به واسطه دستگاه هیتر یا همان دستگاه گرمایشی در اطراف بشکه ذوب می شود.

بر اساس فرایند گفته شده قالب را، پیش از تزریق ماده مذاب حرارت داده، و بعد از آن اقدام به تزریق ماده پلاستیکی در شرایط سرعتی می نمایند. به این خاطر که از سفت شدن ماده مذکور قبل از تکمیل قالب جلوگیری نمایند. مواد تزریق شده را در اصطلاح شات می نامند.

3-پلاستیک مذابی که در داخل قالب واقع شده است در لحظه تماس با سطوح داخلی قالب دچار کاهش حرارت شده و با سرد شدن ترموپلاستیک، ماده مذاب آن جامد شده و به شکل قالب خواسته شده تغییر حالت می دهد و تا زمانی که شکل گیری ماده بر اساس قالب به اتمام نرسیده باشد قالب به حالت بسته باقی خواهد ماند.

4-در آخرین مرحله  پس از گذشت زمان خنک سازی، قطعه مشخص توسط پین های افشانک که در عقب نیمه قالب واقع شده‌اند از قالب جدا سازی می شوند.

البته برای جداسازی این قطعات از قالب، احتیاج به اعمال نیروی است که موجب شود قطعات منقبض شده در حین خنک سازی به قالب چسبیده نشود.

5-در نهایت قالب مجددا بسته می شود و این فرایند برای تولید قطعات بعدی تکرار می‌شوند. توجه داشته باشید که به طور معمول قطعاتی که با تزریق پلاستیک تهیه می شوند بعد از طی فرآیند مذکور قابل استفاده بوده و به مراحل پولیش، پرداخت و یا پسا تولید نیازی ندارد.

آخرین مقالات

دیگر مطالب

قالب‌گیری دورانی یا چرخشی برای تولید قطعات پلاستیکی تو خالی کاربرد بسیار وسیعی دارد. قالبهای نسبتا ارزان نسبت به روشهای رقیب مانند قالب گیری تزریقی و قالب گیری دمشی بخصوص در حجمهای بیش از 2000 لیتر عملا این تکنیک را در تولید قطعات پلاستیکی تو خالی بی رقیب ساخته است....
در تولید انواع پلاستیک روش های متعددی صورت میگیرد. یکی از روش های بسیار پر کاربرد ، قالب گیری دمشی یا همان بادی برای تولید ظروف پلاستیکی میباشد. این روش برای تولید انواع پلاستیک ها تولید شده از بسیاری از پلیمر ها مناسب است. اما پرکاربرد ترین پلیمر در این...
قالب گیری تزریقی چیست؟ قالب گیری تزریقی یا Injection Molding ، یکی از مهمترین فرایند هایی که برای تبدیل مواد اولیه پلیمری به جهت تولید پلاستیک استفاده می شود قالب گیری تزریقی می باشد. این فرایند بسیار محبوب است. به طور رایج و به اصطلاح اهل فن به این فرایند...
اکستروژن پلاستیک یکی از رایج ترین روش های شکل دهی پلاستیک ها برای تولید محصولات پلاستیکی و پلیمری مورد نظر می باشد. در اکستروژن یک ماده ترموپلاستیک، ابتدا حرارت مواد را نرم کرده تا آماده شکل دهی شوند. این فرآیند نرم شدن plastication یا thermal softening نامیده شده است.