تشخیص و شناسایی پلیمرها

جولای 17, 2023

راه‌های متعددی برای تشخیص کیفی نوع پلیمر پایه مورد استفاده در قطعات پلاستیکی و آمیزهای پلیمری وجود دارد.

در ابتدا خوب است که عمده‌ترین پلیمرهای مورد استفاده در صنعت را بشناسیم و با خواص، اعم از مزایا و معایب هر یک آشنا باشیم و کاربری معمول آن‌ها را بدانسم.

در میان همه انواع مواد پلیمری، پلیمرهای پلی‌اتیلن سنگین، پلی‌اتیلن سبک، پی‌وی‌سی، پلی‌استایرن, پلی پروپیلن، PET و ABS صنعت و بازرگانی از اهمیت بسیار بالاتری برخوردارند.

  • اولین گام در شناسایی كیفی یک پلاستیک توجه به خواص ظاهری و مكانیكی آن است:

آیا نمونه شفاف است؟ یا كدر؟

انعطاف­‌پذیری آن چگونه است؟

ٱیا خاصیت كشسانی‌ دارد؟

سخت است یا نرم؟

و یا حتی این که شرایط كاركرد قطعه چیست؟

  • دومین گام توجه به کاربری و محل مورد استفاده است.

به عنوان مثال برای سپر خودرو ضربه‌پذیری بسیار مورد توجه و مهم است. درمورد داشبورد ماشین مقاومت خراش و مقاومت در برابر تابش خورشید و اشعه UV و در ظروف غذایی، فود گرید بود و دمای نقطه نرمی بالا.

  • سومین گام یا سومین کاری که در جهت شناسایی پلیرها، اعم از پلیمر پایه و افزودنی‌های مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده آزمون‌های آزمایشگاهی آنالیز مواد است.

از مهم‌ترین آزمون‌های شناسایی می‌توان به آزمون‌های زیر اشاره کرد:

آزمون شعله

آزمون تعیین دمای‌های انتقال (دمای انتقال شیشه‌ای، دمای ذوب و …

سایر آزمون‌های شناسایی ملکولی مانند آزمون FTIR

بدیهی که با استفاده‌ی از گام‌های اول و دوم شناسیایی و تشخیص، هم در هزینه و هم‌زمان صرفه‌جویی خواهیم داشت. از طرفی این مراحل نیازمند تجربه و اشراف نسبت به صنعت پلیمر هستند.

آخرین مقالات

دیگر مطالب

قالب‌گیری دورانی یا چرخشی برای تولید قطعات پلاستیکی تو خالی کاربرد بسیار وسیعی دارد. قالبهای نسبتا ارزان نسبت به روشهای رقیب مانند قالب گیری تزریقی و قالب گیری دمشی بخصوص در حجمهای بیش از 2000 لیتر عملا این تکنیک را در تولید قطعات پلاستیکی تو خالی بی رقیب ساخته است....
در تولید انواع پلاستیک روش های متعددی صورت میگیرد. یکی از روش های بسیار پر کاربرد ، قالب گیری دمشی یا همان بادی برای تولید ظروف پلاستیکی میباشد. این روش برای تولید انواع پلاستیک ها تولید شده از بسیاری از پلیمر ها مناسب است. اما پرکاربرد ترین پلیمر در این...
قالب گیری تزریقی چیست؟ قالب گیری تزریقی یا Injection Molding ، یکی از مهمترین فرایند هایی که برای تبدیل مواد اولیه پلیمری به جهت تولید پلاستیک استفاده می شود قالب گیری تزریقی می باشد. این فرایند بسیار محبوب است. به طور رایج و به اصطلاح اهل فن به این فرایند...
اکستروژن پلاستیک یکی از رایج ترین روش های شکل دهی پلاستیک ها برای تولید محصولات پلاستیکی و پلیمری مورد نظر می باشد. در اکستروژن یک ماده ترموپلاستیک، ابتدا حرارت مواد را نرم کرده تا آماده شکل دهی شوند. این فرآیند نرم شدن plastication یا thermal softening نامیده شده است.